Aktualności
„Trzy miliony rozdanych książek, miliony zadowolonych rodziców”. Podsumowanie kampanii „Mała książka – wielki człowiek” [relacja i zdjęcia]
Dziś w Warszawie odbyła się konferencja prasowa podsumowująca ostatnią edycję kampanii „Mała książka – wielki człowiek”. Wzięli w niej udział minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński, zastępca dyrektora Instytutu Książki prof. Krzysztof Koehler, a także para aktorów Emilia Komarnicka-Klynstra i Redbad Klynstra-Komarnicki, ambasadorzy kampanii.
„Mała książka - wielki człowiek” to dar nas wszystkich, polskiego narodu, społeczeństwa dla naszych dzieci, żeby więcej czytały i żeby częściej słyszały czytających rodziców czy opiekunów
– rozpoczął prof. Gliński.
Minister kultury i dziedzictwa narodowego przybliżył kampanię „Mała książka – wielki człowiek” i wspomniał o nowym programie Instytutu Książki „Certyfikat dla małych księgarni”, a także o dalszych planach związanych z kampanią.
Trzy miliony rozdanych egzemplarzy i, myślę, miliony zadowolonych z tego rodziców. Nie wiem, czy to się przekłada na wyniki czytelnictwa, choć w ostatnim czasie obserwujemy wzrost, ale na pewno udało nam się zahamować spadek. Cieszę się, że to nam się udało. To zasługa przede wszystkim ludzi kultury, bibliotekarzy, księgarzy
– powiedział wiceprezes Rady Ministrów.
Prof. Krzysztof Koehler, zastępca dyrektora Instytutu Książki, podziękował zespołowi IK, który z wielkim zaangażowaniem pracuje nad kampanią.
Projektu gratulowała Instytutowi aktorka Emilia Komarnicka-Klynstra, która dodała, że książka to „największa inwestycja w przyszłość naszych dzieci. Inwestujemy w nasze dzieci, w relacje, ale też – brzmi to banalnie – inwestujemy w naszą przyszłość. Główny nacisk w tej kampanii kładziony jest na bliskość, co bardzo do mnie przemawia”.
Redbad Klynstra-Komarnicki nazwał kampanię „Mała książka – wielki człowiek” „zaczynem”, inspiracją do czytania, podkreślając, jak istotne jest 20 minut wspólnego czytania dziennie.
Jeżeli od dziecka, od urodzenia nie zainwestujemy w to, by dzieciom świat literatury przybliżać, to jest takie prawdopodobieństwo, że one się z nim nie zetkną, ponieważ ten świat błyskotek, szybkich, zmieniających się obrazów, może wydawać się bardziej pociągający dla młodego człowieka
– dodała Emilia Komarnicka-Klynstra.
***
„Mała książka – wielki człowiek” to cykliczna kampania Instytutu Książki, której celem jest uświadomienie rodzicom, jak ważną rolę w rozwoju dziecka odgrywa literatura.
Zainicjowany w 2017 roku projekt ma zachęcać rodziców i opiekunów do czytania książek dzieciom już od narodzin. Chcemy przekonywać dorosłych, że wspólne czytanie książek pomaga dzieciom w nazywaniu swoich emocji, uczy je empatii, a także poszerza słownictwo.
Projekt jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.